Årets stora inredningstrend är… skräp!
Kaffekopp gjord av sump, örhängen av gamla elkablar, blomkrukor av återvunnet papper och bordsskiva gjord av kaffesump,
Som de flesta säkert vet jobbar jag som trendredaktör på magasinet Hus & Hem. I morse var jag med om årets första höjdpunkt i inredningsbranschen: Stora Trenddagen där Trendstefan (Stefan Nillson) berättar om de starkaste trenderna som kommer under året.
Enligt Trendstefan är miljöfrågan trendig ungefär vart tionde år. Det är till exempel drygt 10 år sedan Al Gores film “En obekväm sanning” kom, och då gick miljöarbetet huvudsakligen ut på att sprida kunskap och information om dessa frågor. Tio år innan dess var miljöfrågan också hyfsat högt uppe på agendan. Jag kommer ihåg det eftersom det var en anledning till att jag sökte in på journalistutbildningen 1997.
Idag, 2017, är den största trenden: Skräp. Alltså produkter som är gjorda av återvunna material, upcycling och återbruk. Men den här gången tror jag att miljöfrågan är här för att stanna. Därtill är vi helt enkelt nödda och tvungna.
Det bästa är att det bara känns positivt och spännande! Om vi tar inredning som exempel: Nuförtiden är återbrukad design för det mesta väldigt snygg (se bara ovan)! För handen på hjärtat, om produkterna är fula, så kommer de inte heller att sälja särskilt bra.
Dessutom är skär hållbarhetsintresset genom alla branscher. När det gäller mat är “climatarian” hetaste ordet för året – alltså att äta på ett sätt som belastar jordens resurser så lite som möjligt. Det har jag skrivit om tidigare (läs här). I byggbranschen byggs det allt mer av trä, och byggherrarna planerar till exempel för större möjligheter till delägande. Clas Ohlson och Filippa K är två exempel på företag som lånar ut sina produkter i “lånebibliotek”. I bilbranschen satsar allt fler varumärken på hybrider och/eller elbilar. Dagens trädgårdsmästare odlar både på höjden och bredden, över jord och under jord. Och det är bara några av alla exempel på spännande utveckling inom miljöområdet.
Ingenting av det här gör vår tillvaro sämre vad jag kan se. Tvärtom! Och det är också nyckeln till hållbar framtida framgång.
Läs mer här: