Resefantast och miljövän – går det ihop?
Glömmer aldrig mitt första möte med en koala… “Koala climbing tree” av Diliff – Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Koala_climbing_tree.jpg#/media/File:Koala_climbing_tree.jpg
Jag älskar verkligen att resa. Redan som 8-åring hade jag bestämt att jag skulle åka till Australien och se känguruer. Elva år senare blev det – via en sväng till Skottland där jag jobbade och sparade pengar – verklighet. Jag kommer aldrig att glömma känslan när jag steg av planet och satte mig på en buss för att möta upp med min kompis Anna som fanns i Surfer´s Paradise. Resan tog drygt 12 timmar, om jag minns rätt, och jag satt klarvaken i stort sett hela vägen för att insupa varje kustremsa, träddunge och ort vi åkte förbi. Helt förtrollad.
Den känslan återkommer fortfarande, varje gång jag reser till ett nytt land. Det svåraste för mig, som hyfsat miljömedveten människa, är därför insikten att jag inte borde resa utomlands så ofta som jag gjort hittills. I alla fall inte med flyg.
En lösning är ju faktiskt att tågluffa i Europa. Hur mycket finns det inte att upptäcka där? Men jag hoppas också på att världens innovatörer hittar effektivare, gröna (eller åtminstone halvgröna) flygbränslen. Idag är situationen sådan att det finns flyg som tankas med bränsle som består av upp till 50 % bioflygbränsle (produceras av råvaror som inte konkurrerar med matproduktion eller är skadliga för miljön, till exempel alger och restprodukter från industrier). Läs mer här.
Även bilfantaster kan förmodligen se fram emot att kunna resa med bättre miljösamvete. Tekniken när det gäller elbilar utvecklas hela tiden. De kommer att kunna köra längre och “laddstationerna” kommer förhoppningsvis att bli fler.
Ett annat hopp står till biobränslen. LTU Green Fuels i Piteå har till exempel utvecklat en effektiv teknik för att tillverka biobränslen (bio-DME) genom förgasning av svartlut, som är en biprodukt från papperstillverkning. Bio-DME driver lastbilar lika effektivt som diesel – problemet är bara att företaget som utvecklas tekniken i Sverige just nu har problem med forskningsfinansieringen.
Hallå investerare och regeringen – är det något man borde satsa på är det väl sådant här!
Så att vi kan fortsätta möta nya människor och kulturer utan att samtidigt sabba miljön.