{"id":1433,"date":"2016-11-06T19:10:03","date_gmt":"2016-11-06T17:10:03","guid":{"rendered":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/?p=1433"},"modified":"2016-11-06T20:41:27","modified_gmt":"2016-11-06T18:41:27","slug":"miljovanlig-vardag-del-2-bilen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/miljovanlig-vardag-del-2-bilen\/","title":{"rendered":"Milj\u00f6v\u00e4nlig vardag del 2: Bilen"},"content":{"rendered":"
Jag f\u00f6rs\u00f6ker g\u00e5 och cykla s\u00e5 ofta det g\u00e5r (dock inte s\u00e5 ofta i alperna, som h\u00e4r ;-)).<\/em><\/p>\n F\u00f6r tv\u00e5 veckor\u00a0sedan b\u00f6rjade min mini-serie om hur vi kan leva mer milj\u00f6v\u00e4nligt. De fyra omr\u00e5dena som \u00e4r viktigast \u00e4r Biffen, Bilen, Bostaden och B\u00f6rsen<\/strong><\/a>.<\/p>\n F\u00f6rra s\u00f6ndagen skrev jag om Biffen (l\u00e4s mer h\u00e4r<\/a>), och i del 2 har turen kommit till Bilen. V\u00e4gtrafiken st\u00e5r f\u00f6r n\u00e4stan en tredjedel av landets totala utsl\u00e4pp. Och ofta k\u00f6r vi v\u00e4ldigt korta str\u00e4ckor med v\u00e5ra bilar: Enligt\u00a0Motorm\u00e4nnen \u00e4r h\u00e4lften av v\u00e5ra bilresor kortare \u00e4n 5 kilometer.<\/p>\n Som privatperson \u00e4r det egentligen ganska enkelt (p\u00e5 papperet):<\/p>\n Jag, som \u00e4r f\u00f6dd i V\u00e4sterbottens inland, fattar f\u00f6rst\u00e5s att f\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r att genomf\u00f6ra det h\u00e4r \u00e4r v\u00e4ldigt olika. D\u00e4r finns det till exempel v\u00e4ldigt f\u00e5 laddningsstationer och det g\u00e5r n\u00e5gra f\u00e5 bussar per dag ut till sm\u00e5byarna. Att k\u00f6pa elbilar \u00e4r dyrt, etcetera. Men kan man sam\u00e5ka ibland \u00e4r bara det en vinst, tycker jag. Trevligt ocks\u00e5. =)<\/p>\n Vad regeringen borde g\u00f6ra f\u00f6r att minska utsl\u00e4ppen fr\u00e5n transporter \u00e4r en helt annan \u2013 och l\u00e5ng \u2013 historia. Det vore ju till exempel schysst om man kunde subventionera milj\u00f6bilar och samtidigt f\u00f6rbjuda bensinbilar \u2013 som flera andra l\u00e4nder gjort eller vill g\u00f6ra (se l\u00e4nkar nedan). L\u00e4s mer: Jag f\u00f6rs\u00f6ker g\u00e5 och cykla s\u00e5 ofta det g\u00e5r (dock inte s\u00e5 ofta i alperna, som h\u00e4r ;-)). F\u00f6r tv\u00e5 veckor\u00a0sedan b\u00f6rjade min mini-serie om hur vi kan leva mer milj\u00f6v\u00e4nligt. De fyra omr\u00e5dena som \u00e4r viktigast \u00e4r Biffen, Bilen, Bostaden och B\u00f6rsen. F\u00f6rra s\u00f6ndagen skrev jag om Biffen (l\u00e4s mer h\u00e4r), och i del 2 har turen kommit till Bilen. V\u00e4gtrafiken st\u00e5r f\u00f6r n\u00e4stan… L\u00e4s mer <\/i><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1435,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[8,1],"tags":[172,467,63,483,484,90,29,482],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1433"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1433"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1433\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1435"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1433"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1433"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1433"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n
\n\u201dStudier som tittat p\u00e5 hela bilens s\u00e5 kallade livscykel, fr\u00e5n tillverkning till skrotning, har visat att elbilar generellt har en l\u00e4gre milj\u00f6p\u00e5verkan \u00e4n motsvarande fossila alternativ. \u00c4ven om tillverkningen av elbilar har n\u00e5got st\u00f6rre milj\u00f6p\u00e5verkan \u00e4n tillverkningen av fossilbilar v\u00e4gs det upp av de minskade utsl\u00e4ppen n\u00e4r de k\u00f6rs.\u201d
\n<\/em>Snart\u00a0finns det dessutom elbilar som g\u00e5r upp till 50 mil p\u00e5 en laddning \u2013 n\u00e4stan lika l\u00e5ngt som en bensintank r\u00e4cker.<\/li>\n<\/ul>\n
\nEller ut\u00f6ka t\u00e5glinjerna, i st\u00e4llet f\u00f6r att till exempel dra in natt\u00e5gen till Norrland. Om det skriver jag mer en annan g\u00e5ng.<\/p>\n
\nFr\u00e5gor och svar om elbilar:\u00a0http:\/\/www.naturskyddsforeningen.se\/faqbilar
\nNorge vill f\u00f6rbjuda f\u00f6rs\u00e4ljning av nya bensin- och dieselbilar:\u00a0http:\/\/www.dn.se\/arkiv\/motor\/norge-storsatsar-pa-el-med-vatgas\/
\nTyskland ocks\u00e5:\u00a0http:\/\/www.svd.se\/tyskland-vill-forbjuda-bensinbilar
\nOch Storbritannien med flera:<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"