Intervju: Sara Nomberg grundare av Organics By Sara

Intervju: Sara Nomberg grundare av Organics By Sara

Bakom det svenska ekolyxvarumärket Organics By Sara står en visionär entreprenör med djup kunskap inom hudvård, hållbarhet och holistiskt välmående. Med en bakgrund som ekologisk hudvårdsterapeut och en stark vilja att göra skillnad, skapade hon ett varumärke som kombinerar vetenskap, naturens kraft och en genuin omtanke för både människa och miljö. I denna intervju får vi ta del av hennes resa – från de första idéerna till att driva ett framgångsrikt hudvårdsmärke som utmanar konventionerna inom skönhetsbranschen. Vi pratar om hållbarhet, grönt entreprenörskap och vad som egentligen krävs för att skapa produkter som gör skillnad – på riktigt.

Vad inspirerade dig att starta ett företag inom naturlig och ekologisk skönhet?

- Jag har alltid haft ett stort intresse för hudens hälsa och hur vi påverkas av det vi smörjer in oss med. Drivkraften att starta företaget kom ur en vilja att sprida kunskap – att hjälpa konsumenter förstå vad produkter egentligen innehåller och hur mycket bättre huden kan må av ”rena”, oljebaserade produkter utan syntetiska tillsatser. Jag hade utvecklat ett koncept med ekologisk hudvård som jag testade i behandlingar på min salong, framför allt på kunder med stora hudproblem – och resultaten var fantastiska. Det blev så tydligt för mig att det här behövde nå fler. När jag började, 2010, var ekologisk och oljebaserad hudvård nästan helt okänt i Sverige, så jag fick helt enkelt skapa det jag själv saknade på marknaden. Till en början använde jag produkterna enbart i mina egna behandlingar, men allt tog fart på riktigt 2012 när jag blev kontaktad av Axelsons Spa Shop som ville börja sälja mina produkter. Det blev starten på ett återförsäljarnätverk som sedan växte organiskt.

Hur såg din resa ut innan du blev entreprenör?

- Jag var bara 19 år när jag startade mitt företag. Efter gymnasiet, där jag gick naturvetenskaplig linje med medicinsk inriktning, började jag direkt på hudterapeututbildningen på Axelsons. Jag hade länge funderat på vad jag ville bli, läkare, barnmorska eller naprapat fanns med bland tankarna, men till slut insåg jag att jag kunde kombinera mitt intresse för skönhet med min vilja att hjälpa människor genom att arbeta med hudhälsa. Valet föll på Axelsons eftersom deras utbildning hade ett naturligt och holistiskt fokus, vilket tilltalade mig. Jag hade länge varit engagerad i djurrättsfrågor och åt mestadels vegetariskt, så det var viktigt för mig att arbeta med produkter som var snälla mot både människor, djur och miljö. Att bli entreprenör var inte något jag hade planerat, jag kommer inte från en entreprenörsfamilj. Men jag har alltid fått lära mig att jobba hårt, och jag har haft mycket stöd hemifrån. På min 18-årsdag önskade jag mig inga presenter, jag ville bara ha oljor att laborera med. Det blev starten på den allra första batchen produkter jag skapade. Under åren som entreprenör har jag också utbildat mig vidare till näringsfysiolog. Det var en forskningsinriktad utbildning som gav mig både fördjupad kunskap om hur näring påverkar huden och kroppen, och en stark grund i labbteknik samt att granska och skriva vetenskapliga texter. Den kombinationen, det praktiska arbetet med huden och det vetenskapliga perspektivet, har varit ovärderlig i mitt arbete. 

Fanns det ett särskilt ögonblick eller en insikt som fick dig att satsa på just detta område?

- Det var egentligen inte ett enskilt ögonblick, utan något som växte fram i mötet med mina salongskunder. Deras lättnad och tillit när de märkte hur mycket deras hud förbättrades med mina produkter gjorde ett starkt intryck på mig. Många hade kämpat länge med olika hudproblem och testat otaliga produkter, ofta utan resultat. Att jag med ett enkelt och avskalat koncept, baserat på oljor för rengöring och återfuktning, kunde göra så stor skillnad för deras hud visade mig gång på gång att det här var något jag behövde satsa på. Jag insåg att jag inte kunde hålla detta inom salongen utan ville sprida det vidare och hjälpa fler.

Hur skulle du beskriva ditt varumärke med tre ord?

Ekologiskt, oljebaserat, verksamt

Vad gör dina produkter unika jämfört med andra inom naturlig skönhet?

- Det som gör mina produkter unika är kombinationen av oljebaserad hudvård, ekologiska råvaror av högsta kvalitet och en "less is more"-filosofi som verkligen fungerar. Jag arbetar med färska växtoljor, örtextrakt och ingredienser som huden känner igen och mår bra av, helt utan utfyllnad, syntetiska tillsatser eller starka konserveringsmedel. Produkterna är utvecklade utifrån min erfarenhet som hudterapeut, där jag sett hur många kämpar med obalanserad hud. Genom att skala bort onödiga steg och använda oljor både för rengöring och återfuktning har jag tagit fram ett koncept som stärker hudens egen funktion i stället för att störa den. Jag skapar i liten skala med omsorg om både hud och miljö och varje produkt är formulerad med tydligt syfte. Det är inte något som ska passa alla lite grann utan varje formel är noggrant genomarbetad för att göra skillnad.

Vilka ingredienser använder du helst, och varför?

- Jag är en riktig oljefantast och helt såld på hur effektiva oljor faktiskt kan vara. De kan låta enkla men är i själva verket otroligt näringsrika och komplexa. De innehåller en mängd fettsyror som absorberas i olika takt, men också polyfenoler, naturligt glycerol och andra ämnen som huden verkligen har nytta av. Huden skyddar sig själv med fett och genom att tillföra rena, växtbaserade oljor ger du huden precis det den behöver för att stärka sin egen barriär och må bra på lång sikt. Det är lätt att fastna i trenden med avancerade aktiva ingredienser och de kan absolut ha sin plats. Men jag tror mer på ingredienser som huden känner igen, som är snälla och stärkande och som bygger upp huden i stället för att stressa den. En av mina favoritoljor är jojobaolja. Den är unik eftersom dess sammansättning liknar hudens eget sebum. Det gör att den både kan balansera, skydda och vårda och passar till och med den mest reaktiva och känsliga huden.

Hur säkerställer du att dina produkter är ekologiska och hållbara?

- Jag köper in certifierade ekologiska råvaror som vi blandar själva och även alla doftblandningar skapar vi helt själva från grunden. På så sätt vet vi med säkerhet att slutprodukten är 100 procent ekologisk. Hållbarhet kan mätas på många olika sätt, men för mig handlar det om att tillverka produkterna lokalt i en miljö som vi själva kontrollerar. Vi använder råvaror som är certifierade, sitter i lokaler som aktivt arbetar med att minska sin miljöpåverkan, källsorterar och använder material som går att återvinna. Vi använder förpackningar i glas och andra material som är lätt återvinningsbara eller återanvändbara och undviker plast så långt det är möjligt. För mig innebär hållbarhet också att skapa en hudvårdsserie som är minimalistisk och inte består av tio steg. När vi arbetar med att stärka hudens egen funktion behöver den mindre hudvård. Det mest hållbara är därför att använda färre produkter som verkligen gör skillnad, istället för många olika steg och produkter som kan bli överflödiga.

Vilka är de största utmaningarna du har mött som kvinnlig entreprenör i skönhetsbranschen?

- Jag tror att min unga ålder har varit en större utmaning än mitt kön. Det har ibland känts som att jag fått bevisa mig extra mycket och jag har mött maktskillnader, särskilt i avtalsdiskussioner och liknande situationer. Men jag har lärt mig att stå upp för mig själv och uttrycka mina åsikter, även gentemot de som sitter i kostym. Det har gjort mig starkare och mer säker i min roll som entreprenör. Något som jag däremot märkt och upplevt är att nu när jag blivit mamma har fokuset skiftat. Jag har alltid arbetat väldigt hårt och mitt företag har varit min bebis. Nu har jag en bebis som blivit viktigare och det är svårt att balansera rollen som ägare, kvinna och mamma samtidigt. Precis som med alla karriärer blir det ett avbrott vid en mammaledighet, och särskilt i ett så litet bolag som vårt. Jag känner mig dock väldigt taggad över vad jag fått med mig för erfarenheter från detta och ser fram emot att se vart framtiden tar oss.

Hur hanterar du konkurrens från stora, etablerade skönhetsmärken?

- Jag försöker inte konkurrera direkt med de stora, etablerade skönhetsmärkena eftersom jag vet att jag inte kan göra det på deras villkor. Istället fokuserar jag på det jag gör bäst, att ta fram nya recept som jag verkligen älskar och som jag vet att mina kunder behöver och kommer ha nytta av. Jag jobbar aktivt med att hålla vår hemsida uppdaterad och använda sociala medier för att nå ut till vår målgrupp. Jag vet att vi erbjuder något annorlunda än de stora märkena, och jag är stolt över att våra kunder väljer oss framför dem. Jag tror inte att man ska låta sig förblindas av konkurrenterna, utan fortsätta göra det man vet är anledningen till att folk väljer just våra produkter.

Vad betyder “naturlig skönhet” för dig personligen?

- För mig handlar naturlig skönhet om att glänsa i det man har. Man kan absolut förbättra och ta hand om sig själv, men ju mer man justerar desto mer riskerar man att vänja sig vid en spegelbild som inte känns sann. Ju bättre vi mår i oss själva desto mer lyser det också utåt. Naturlig skönhet innebär också att använda skönhetsprodukter som innehåller ingredienser med naturligt ursprung, till skillnad från syntetiska och konventionella ämnen. Jag har byggt upp hela mitt varumärke kring just naturlig skönhet och är övertygad om att det är den sanna vägen att gå. Jag tror att ju mer man försöker "fixa" sig desto mer kan man må sämre i relation till sig själv, och därför är det viktigt att hitta en balans där man accepterar och vårdar sin naturliga skönhet.

Hur tycker du att konsumenternas attityder kring hållbar skönhet har förändrats de senaste åren.

- Sedan 2010 har attityderna förändrats väldigt mycket. De första fem åren kan jag säga att många skrattade åt mig och förstod inte alls vitsen med ekologiskt. Många var till och med rädda för att använda oljor i sin hudvård. Idag är det en helt annan situation. Hållbarhet och naturliga ingredienser är starka och attraktiva säljargument, och konsumenterna söker aktivt efter produkter som är både bra för huden och för miljön. Jag är stolt över att vara ett av de första märkena i Sverige som förespråkade detta.

Hur balanserar du effektivitet och renhet i dina formuleringar?

- Jag tycker inte att effektivitet och renhet behöver stå i motsats till varandra. En vegetabilisk olja innehåller många aktiva komponenter med olika funktioner som stärker huden, skyddar mot yttre påverkan, verkar antiinflammatoriskt, återfuktar på djupet och främjar hudens naturliga läkningsprocess. Oljor kan också ha antioxidativa egenskaper som skyddar huden mot fria radikaler och för tidigt åldrande. Genom att använda rena, naturliga oljor kan jag skapa produkter som både är effektiva och skonsamma, vilket ger långsiktiga resultat utan att kompromissa med hudens hälsa.

Vad har du för framtidsdrömmar för ditt företag?

- Jag drömmer om att våra produkter ska finnas i varje badrumsskåp i Sverige som en självklar del av en hållbar hudvårdsrutin. Jag vill att fler ska upptäcka hur enkelt, effektivt och skonsamt det kan vara att ta hand om sin hud med naturliga, oljebaserade produkter. Jag hoppas också att vi kan växa som team och bli fler som tillsammans kan påverka branschen i en mer hållbar riktning. På sikt vill jag gärna expandera ut i Europa och sprida vår filosofi om minimalistisk, naturlig hudvård till fler människor.

Ser du några spännande trender inom ekologisk och naturlig skönhet just nu?

- Ja, jag ser flera intressanta trender. Allt fler konsumenter börjar blanda sina egna produkter eller söker sig till flerfunktionsprodukter som förenklar rutinen – vilket ligger helt i linje med vår filosofi om minimalism och funktion. Jag ser också att många större hudvårdsvarumärken nu börjar inkludera naturliga produkter i sina sortiment. Det tycker jag är ett positivt tecken. När naturliga och ekologiska ingredienser blir en självklar del av branschen, ökar förståelsen för deras värde och effektivitet. Det gynnar både konsumenterna och miljön i längden.

Om du fick ge ett råd till andra kvinnor som drömmer om att starta ett liknande företag – vad skulle det vara?

- Följ dina drömmar och var beredd att jobba hårt. Gör ordentlig research och försök förstå vad som gör just dig och ditt företag unikt. Det är där din styrka ligger. Sätt upp tydliga delmål som du kan navigera efter och låt dina beslut grundas i dem. Var inte rädd för att be om hjälp. Det är i gemenskapen som mycket av kraften föds samt där vi kan ta inspiration och bolla idéer. Vi behöver inte göra allt själva för att lyckas.

Har du någon daglig skönhetsrutin du inte kan vara utan?

- Att smörja in mig. Även om jag inte orkar tvätta ansiktet någon kväll så smörjer jag alltid in det innan jag går och lägger mig. Men helst tar jag mig tid i badrummet. Det är som terapi för mig. De tre eller fyra steg jag gör har nästan blivit heliga. Jag mår bra av att vårda huden och ge den kärlek. Det är ett sätt att landa i mig själv.

Finns det en produkt du är extra stolt över – och varför?

Jag är extra stolt över Facial Balm Antioxidant. Den har en konsistens som påminner om en kräm, vilket många kan sakna när man använder oljebaserad hudvård. Samtidigt är den så otroligt skön och vårdande. Jag laborerar ofta med ett recept tills jag nästan förstör det, och när jag når den punkten backar jag. Då vet jag att jag har hittat balansen och skapat den bästa möjliga produkten. Jag tror det var recept nummer 17 som blev den färdiga versionen, det tog tid, men det var värt det. Jag är så nöjd med hur silkeslen den känns på huden, hur vacker den ser ut när man öppnar burken, och framför allt hur mycket den stärker och skyddar huden.

Vad motiverar dig när det känns motigt?

- Mina kunders recensioner och hejarop! De kommer nästan dagligen, och det är som att universum vet exakt när jag behöver dem som mest. Under alla mina år som entreprenör har det absolut funnits perioder då jag har undrat om allt slit är värt det. Men då dimper det in ett meddelande från någon som skriver att de inte klarar sig utan en viss produkt och ber oss lova att aldrig sluta tillverka den. Det ger mig kraft att fortsätta.

Stort tack till dig Sara för att du delade med dig av din inspirerande resa och värdefulla insikter. Det är tydligt att Organics By Sara inte bara handlar om hudvård, utan om ett helhetstänk som genomsyras av kunskap, passion och respekt för både människan och planeten. Vi ser fram emot att följa varumärkets fortsatta utveckling och önskar Sara all framgång på vägen framåt.