"Svenska produkter är trendiga"
Redaktionen
Tina de Sousa startade True Organic of Sweden 2014 med enbart en produkt i portföljen. I dag har företaget vuxit och även sortimentet.
Hur föddes idén att göra egen hudvård?
– Jag hade precis avslutat en examen i Science of Natural Health när min son föddes. Han hade blöjeksem och jag hade såriga bröstvårtor från amning. Försökte hitta en bra salva men även de certifierade ekologiska salvorna hade så lågt som 5 % ekologiskt innehåll och resten billig fyllnad, eller ingredienser som jag inte ville använda på min son.
– När jag återvänt till Sverige efter många år utomlands (USA, Thailand, Egypten, Australien, Nya Zeeland, Italien och Schweiz) började jag fundera hur man egentligen kan tillverka en kräm med högt ekologiskt innehåll och inga billiga tillsatser. Det ledde till att jag mötte Eila Wanhainen, en av Sveriges okända skatter (erfaren utvecklare av hudvårdsprodukter, reds anm) som tyvärr nyligen gick bort. Hon och jag utvecklade den prisbelönta salvan All you need is me tillsammans. Det var tänkt att den skulle heta ”Lips and Nips” ;) men den var så bra mot allt så den fick heta All you need is me i stället. Glad och nöjd med min salva som vann Taras skönhets pris två veckor efter lansering, började folk fråga. Vad blir nästa produkt? Nästa produkt??!!
Varför valde du att jobba med naturliga ingredienser?
– Att använda naturliga ingredienser är självklart för mig. Varför skulle jag använda ingredienser som är tveksamma mot vår hälsa och för miljön? Det är så spännande när man sätter ihop naturliga ingredienser som oftast jobbar i synergi med varandra. Vilka effektiva och härliga resultat man får! Det kanske är lite dyrare än en snabbköpsprodukt, men varje gång man väljer en ekologisk och naturlig produkt istället kan man tänka att man bidrar till miljön. Det är ett helhetstänk som går igenom hela produkten och även i förpackningarna. Jag håller hela tiden utkik efter vad som händer i förpackningsvärlden, jag tror att det är mycket innovativt miljövänligt på gång.
All You Need Is Me är din första produkt, en storsäljande multisalva - hur använder du den själv?
– Oj, till allt! Har alltid en tub i väskan och hemma. Har min son gjort illa sig, kommer han genast och frågar efter AYNIM, han vet att den inte svider på småsår. Myggbett, solbränna, bränner man sig på brännässlor går det bort på några minuter med AYNIM. Själv smörjer jag in händer och fötter varje kväll. Har jag riktigt torr hud i ansiktet, använder jag den som en overnight-mask och vaknar med bebishud i ansiktet. När jag åkt skidor och har träningsvärk i benen smörjer jag in på kvällen, sen är man redo för en ny dag nästa morgon. Är det riktigt kallt, som den här vintern smörjer hela familjen in ansiktet när vi ska ut i vintervädret. Jag är själv så kär i den salvan!
I dag finns dina produkter lite här och var i världen - upplever du att det är en fördel att vara svensk?
– Tror absolut att det är en fördel med att ha ett svenskt märke. Vi står nog för kvalitet och att man kan lita på oss. All vår kommunikation sker på engelska, därför har utländska butiker hittat True Organic of Sweden. Just nu känns det lite trendigt att ha svenska produkter.
Du har - än så länge - ett litet sortiment - tänker du själv på "less is more"?
– Ha, ha jag går efter min egen önskelista. Planen är att ta fram en till två produkter per år. Det tar tid att utveckla produkter, söka efter råvaror, se till att ingredienserna passar ihop. Jag försöker få till det med så få rena ingredienser som möjligt som samtidigt blir en effektiv produkt. Jag har inget stort team, så jag gör mycket själv.
Din nya mask, Sea Me Mask - berätta om den!
– För många år sedan när jag bodde i USA, provade jag en mask med Chlorella som ingrediens. Man fick prova på handryggen och jämföra med den andra handen. Man såg skillnad direkt. Den masken använde jag mycket. Sedan dess har jag önskat att hitta en sån mask igen, men vänta... jag kan ju göra en själv! ”Hemligheten” varför den är så effektiv och att man får ett synligt glow är att det finns hela 5 % Chlorella i masken. Står det att det finns sjögräs i en produkt brukar det vara ca 0.05-0.5% annars. Jag har blivit lite beroende av den masken.
Du har ganska roliga namn på dina produkter - hur har de kommit till?
– Namnen och texten på förpackningarna har jag jätteroligt med. Vi brukar diskutera inom familj och vänner. De brukar bara komma till mig. Namnen är klara på flera produkter i framtiden. Min son har namngett en av produkterna som kanske kommer nästa år. Jag hoppas att de i alla fall får någon att le en smula.
Vad händer 2018 för ditt bolag?
– Vi har härliga Body Buddy Lotion som kommer ut inom kort. Jag hoppas också att få ut en dagkräm i år och att vi kommer att fortsätta utvecklas i nya marknader.
Här kan du spana in sortimentet från True Organic of Sweden. >>>